Verena Issel

  • 1982            
    • geboren in München, lebt und arbeitet in Berlin, norwegische und deutsche Staatsangehörigkeit
  • 2002 – 2011
    • Studium Hochschule für bildende Künste Hamburg (HfBK)
  • 2009           
    • MA Classical Philology – Latin / Ancient Greek
  • 2019/2020 
    • Gastprofessur Hochschule für bildende Künste Hamburg (HfBK)

Ausstellung

  • 2020
    • “Tropenoper”, (mit Jan Brokof), HAMMERSCHMIDT + GLADIGAU, Erfurt (S)

Residency / Awards (Auswahl)

  • 2021
    • Griffelkunst, Hamburg
  • 2019
    • Artist in Residency C.A.P. Kobe, Japan
  • 2018
    • Artist in Residency ZARYA, Vladivostok, Russia
    • Artist in Residency Sema Nanji, Seoul
  • 2017
    • Artist in Residency Kooshk, Teheran Iran
    • Artist in Residency Swatch Art Peace Hotel, Shanghai
  • 2016
    • Artist in Residency Taipeh Artist Village Treasure Hill, Taipeh, Taiwan
  • 2015
    • Artist in Residency Seoul Art Space Geumcheon, Seoul
    • Arbeitsstipendium der Stadt Hamburg
    • Artist in Residency Programme Koganecho Bazaar, Yokohama, Japan
  • 2014
    • Artist in Residency Programme KKKC in Klaipeda, Lithuania
    • Grant of Arthur Boskamp Foundation, Hohenlockstedt (mit Künstler*innengruppe CALL)
    • Project Grant Hamburgische Kulturstiftung
  • 2013
    • Free Research Grant, DAAD, für Papua New Guinea
    • Studio Grant GSM STIPENDIUM, Hamburg
  • 2012
    • INDEX Art Prize (Berenberg Preis für junge Kunst)
    • Klaus-Kröger-Atelierstipendium (Artist in Residency Künstlerhaus Sootbörn, Hamburg
    • Artist in Residency, Künstlerhaus Lauenburg des Landes Schleswig-Holstein
    • Project Grant Kulturbehörde Hamburg für das Buchprojekt „Und darum gibt es Wüsten“
  • 2011
    • Scholarship of the Alfred Toepfer Stiftung F.V.S. at the China Academy of Art, Hangzhou
  • 2010
    • Annual Artists scholarship of the Karl Heinz Dietze Stiftung
  • 2009
    • Grant for Artists, Freundeskreis der HfbK
  • 2008
    • Scholarship for doing an internship abroad, European Union Leonardo, Brüssel
  • 2006
    • Scholarship for studying abroad, European Union Erasmus, Portugal
  • 2004
    • Grant for Gifted Students, Karl Heinz Dietze Stiftung

Bibliographie (Auswahl)

  • 2020
    • Der neue Pastell-Trend : Im Kunstfaserland, Niklas Maak in der FAS (Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung)
    • Textbeitrag in Arts of the Working Class Nr. 10
    • Staying with the trouble, Elena Malzew über die Kunst der Verena Issel, Lerechenfeld 52
  • 2019
    • Textbeitrag in Arts of the Working Class Nr. 6
    • Unter Monstern. Verena Issel in der Galerie K‘, TAZ; 19.10.2019
    • Traumkunst in Berlin/ Verena Issel im Haus am Lützowplatz, Monopol, 15.11.2019
    • Soundsoviele Thesen – Außergewöhnliche Installationskunst im Kunsthaus Erfurt, Takt Magazin, 30.10.2019
  • 2018
    • Bildstrecke in Kultur & Gespenster Nr. 19, »Medienzeit – Computerspiele«, Textem Verlag
  • 2016
    • UKIYO, Artist book together with John L Tran, Kulturbehörde der Freien und Hansestadt Hamburg/ Kunstverein Harburger Bahnhof
    • FASHION SESSION #1, Artist book together with Franziska Nast, Sebastian Rohrbeck and Vanessa Nica Mueller, Eigenverlag
  • 2015
    • UND DARUM GIBT ES WÜSTEN: PHAETONS REISE UND ANDERE METAMORPHOSEN, NACH PUBLIUS OVIDIUS NASO IN BRANDENBURG, Artist book, mit Marie Luise Birkholz, Textem Verlag
  • 2014
    • GIRLS CAN TELL, Katalog der Ausstellung GIRLS CAN TELL, GAK Bremen, Textem Verlag
    • Statens 127. Kunstutstilling, Høstutstillingen, Katalog HØSTUTSTILLINGEN, Norske Billedkunstnere (NBK)
    • Notausgang am Horizont – Kunstfrühling 2014, Herausgeber BBK Bremen
  • 2013
    • Trilateral Exhibition of Busan, Shanghai and Hamburg, Katalog, belonging to the exhibition at Davin Art Space, Busan, South Korea, KNN (Korea New Network)
    • CALL. A zine on art and feminism, No.2., Eigenverlag/ Kulturbehörde Hamburg
    • The Value of everything. P/art 2014, Katalog Artfair P/art, VILLA
  • 2013
    • CALL. A zine on art and feminism, Eigenverlag/ Kulturbehörde Hamburg
    • NUGAE, Solo publication, Stipendium im Künstlerhaus Sootbörn
  • 2012
    • The truth about Norwegian Wood (Schrankbuch), Künstlerhaus Lauenburg
    • Wann ist etwas etwas und wann bleibt es nichts? Verena Issels kritisch-ironische Kunst des Hinterfragens und Umwertens, Izabela Dabrowska-Diemert in DARE, Magazin für Kunst und Überdies, # Apocalypse Green
  • 2011
    • Scherenschnitte, Katalog, Oberhafenkantine, Hamburg
    • Von den Dingen und zurück, Katalog, Sammlung Lenikus, Wien

    •  

http://www.verenaissel.com/

This website is using cookies to provide a good browsing experience

These include essential cookies that are necessary for the operation of the site, as well as others that are used only for anonymous statistical purposes, for comfort settings or to display personalized content. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

This website is using cookies to provide a good browsing experience

These include essential cookies that are necessary for the operation of the site, as well as others that are used only for anonymous statistical purposes, for comfort settings or to display personalized content. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Your cookie preferences have been saved.